ویژگیهای جمعیتشناختی و اجتماعی از مشخصههای مهم در نوع غذای مصرفی و نحوهی مصرف غذاست. عوامل جمعیتشناختی بر انتخاب غذا تاثیرگذار است. این عوامل عبارتند از:جنسیت، سن، محل سکونت، درآمد و میزان تحصیلات.
برخی گروههای اجتماعی و افراد نسبت به دیگران تمایل بیشتری برای صرف غذا در بیرون از خانه دارند. دفعات زیاد غذاخوردن در بیرون از منزل در وهلهی اول با درآمد بالای خانواده، داشتن تحصیلات عالیه، جوانبودن و یا زندگی مجردی در ارتباط است. در گزارش سالانهای که توسط سازمان غذای ملی بریتانیا(MAFF,1995-1996) انجام شده ، نتایج نشان میدهد که سن، محل زندگی و جایگاه اجتماعی خانوار غالبا بر نحوه و میزان غذا خوردن در بیرون از خانهی افراد تاثیرگذار است.
کای و همکاران(1995)،بیان نمودند که 3 نوع متغیر بر میزان و نوع مصرف غذا تاثیرگذار هستند.این متغیرها شامل خانواده، طبقه اجتماعی و متغیرهای جغرافیایی و فرهنگی میشود. متغیر"خانواده" دربرگیرندهی سن،وضعیت تاهل و تعداد فرزندان است،متغیر "طبقه اجتماعی" متغیرشامل سطح تحصیلات و شغل میشود و متغیرهای"فرهنگی و جغرافیایی"شامل نژاد،ناحیه و محل سکونت است.
وضعیت تاهل بر هزینهی غذاخوردن در بیرون از خانه تاثیر میگذارد زیرا زوجهای متاهل پول بیشتری بابت بیرون غذاخوردن خرج میکنند.سطح تحصیلات نیز بسیار حائزاهمیت است.از آنجایی که افراد تحصیلکرده تمایل بیشتری به پول خرج کردن دارند بنابراین کیفیت برای آنها بسیار مهم است. گلانز و همکاران(1998)مدعی بودند که با افزایش سطح تحصیلات و درآمد،افراد از غذا تنها بهعنوان عامل رفع گرسنگی استفاده نمیکنند بلکه از آن جهت تامین لذتبردن نیز بهره میبرند.